donderdag 5 mei 2016

SLUB in Dresden

Ich lese...

Het was wel vroeg opstaan hoor, voor het drie uur durende bustochtje naar Dresden midden in onze studiereis. Maar de moeite waard; ik was nog nooit in Dresden geweest en de bibliotheek die we daar bezochten was behoorlijk vooruitstrevend.

Ten eerste hadden ze daar een digitale productiestraat waar je 'u' tegen zegt; wij noemen onze twee scanners ook de digitale productiestraat, maar die valt totaal in het niet ten opzichte van deze. Ik denk dat ze hier minstens 10 zeer geavanceerde scanners hadden die constant bemand waren. Een klein fabriekje bij de bibliotheek. Nu moet ik er wel bij vertellen dat ze ook een regionale functie vervullen (voor Saksenland) en dat ze veel fondsen verworven hebben. Maar toch. Indrukwekkend.

Verder had deze Technische Universiteit een mooi boekenmuseum (met een prachtige deur naar de topstukken, het heilige der heilige zeg maar) en makerspace (met behoorlijk wat 3D-printers) en veel aandacht voor muziek.


Verder hadden ze mooie posters met hun producten:


En doorzichtige kluisjes voor het (langer) opbergen van de bibliotheekboeken:


O ja, en Dresden was ook mooi (maar koud!)


2 opmerkingen:

Ali zei

Leuk om het allemaal terug te lezen. Ik moet zelf ook nog een verslag maken, maar daar moet ik nog even energie voor krijgen

Festina Lente zei

Ha Ali, ik moet dat altijd meteen doen, anders gebeurt het niet meer....