maandag 22 juni 2015

Flipping the classroom in de praktijk


Een jaar of twee geleden zag ik een heel tof filmpje op YouTube: het nut van lezen. Ik dacht 'wat leuk gemaakt, de maker ervan moeten we eens uitnodigen om een paar filmpjes voor ons te maken'.

Dat laatste is er nooit van gekomen, maar we (de maker en ik) hebben elkaar sindsdien wel veel via Twitter gesproken. En toen hij vertelde met welke software hij het filmpje had gemaakt dacht ik 'die moeten we een keer uitnodigen om ons uit te leggen hoe dat programma (VideoScribe) precies werkt'.

Tot een afspraak kwamen we echter steeds maar niet, omdat de tijd er steeds niet rijp voor was. Maar nu wel en vanmiddag heeft Arnoud Kuijpers, want zo heet de maker, ons een workshop over VideoScribe (en andere software zoals Socrative en Zaption) om instructies levendiger te maken) gegeven. Als je trouwens denkt 'die naam Arnoud Kuijpers komt me bekend voor', dan kan dat kloppen, want hij is onlangs leraar Nederlands van het jaar geworden!

En gezien zijn overweldigende enthousiasme kan ik melden dat dat wat mij betreft helemaal terecht is; het zijn niet alleen de video's die hij maakt; het is uiteindelijk de leraar die het 'm doet!

Geen opmerkingen: