zaterdag 7 februari 2015

Sweet tweetseat


Mijn volgers op Twitter en Facebook zal het niet ontgaan zijn: ik zat van de week weer eens een avondje op de tweetseat bij de Openbare Bieb. Aanleiding deze keer was het Poëziefeest met als speciale gast Ilja Leonard Pfeijffer.

Toen ze me daar voor vroegen, kon ik natuurlijk geen nee zeggen.

En ja, het was weer een geweldige avond. Dicht bij de gasten en verre van ingedommeld dankzij het afwisselend programma: voordracht door Else Kemps, fijne pianomuziek met zang door Down in Norway, de wisseling van de wacht qua stadsdichterschap (van Marijke Hanegraaf naar Frouke Arns) met woorden van dank door de wethouder, voordracht in het Arabisch door Amal Karam, hiphopdicht door Cees zegt dingen samen met Discipline en natuurlijk Ilja. Altijd Ilja. Kundig geïnterviewd door Jenneke Harings.

Enkele quotes van Pfeijffer uit het interview:
'Ik fleur altijd helemaal op als ik in Nijmegen kom.'
'Als je poëzie wilt voordragen moet je gaan staan.' (toen hem gevraagd werd iets uit zijn werk voor te dragen)
'Voor mijn nieuwe bundel kreeg ik zelfs van de Telegraaf vier en een halve ster; dan hadden ze er net zo goed vijf kunnen geven'. (het met hem geplande interview met de Telegraaf ging overigens niet door wegens ziekte van de journalist)
'Het is vervelend als de inspiratie (poëzie) het overneemt van de controle (een geplande roman); romans zijn namelijk veel lucratiever.'
'Engagement is in poëzie niet het allerbelangrijkste. Wel het lef om risico's te nemen.'
'Ik wil de steigers, het maakwerk niet verbergen in mijn werk. Vergelijk het maar met het Centre Pompidou.'

Beluister hier de voordragende maestro zelf.

Sfeerbeelden met medetwitteraar Annelie en met signerende Ilja

2 opmerkingen:

Wim zei

Nice!

(Die Pfeijffer gaat steeds meer op Michiel de Ruijter lijken.)

Groetjes,

Festina Lente zei

Haha ja. Of Frank Lammers probeert MdR naar Ilja te modelleren...
Ilja LP en ik waren het er overigens over eens dat ons haar best wel op elkaar lijkt. 'We hebben waarschijnlijk dezelfde kapper', grapte hij.