woensdag 25 februari 2015

Autoauto


Eigenlijk slaat het woord automobiel nergens op. Want het half Grieks/ half Latijnse woord zou een voorwerp moeten aanduiden dat vanzelf beweegt. Nou, dat doet de huidige auto echt niet!

Mede daarom ben ik zo blij dat de internetgiganten Google en Apple bezig zijn auto's te ontwerpen die écht vanzelf bewegen (nou ja, nadat je de eindbestemming hebt ingetikt dan).

Met zo'n auto zou ik (weer) gaan autorijden!

Het verhaal is namelijk dat ik wel auto kán rijden, maar het niet (meer) durf. Hoe dat zo komt? Toen ik m'n rijbewijs net gehaald had (eerste keer geslaagd mensen!), hebben twee van mijn vriendinnen onafhankelijk van elkaar een botsing gehad, waarbij ze een whiplash opliepen. Dat heeft destijds veel indruk op mij gemaakt. Ik durfde niet goed meer te rijden, zeker niet omdat ik ook nog eens een kind moest vervoeren (ik heb mijn rijbewijs net voor mijn zwangerschap gehaald). Bovendien ben ik de trotse bezitter van een gebrek aan dieptezicht, wat mijn rijkunsten en zelfvertrouwen ook niet deed toenemen. En ik heb een man die een fantastische chauffeur is.

Maar een mens is ook graag zelfstandig, nietwaar?

Dus als Google of Apple proefpersonen vraagt voor zo'n mobiel, dan ben ik de eerste die zich aanmeldt! (Wees gewaarschuwd)

Goed artikel in de Correspondent: Waarom we straks lachen om onze angst voor de zelfrijdende auto
En in Science Guide: iPad op wielen

Geen opmerkingen: