zaterdag 23 augustus 2014

Odd, die stream


Het was dit jaar voor het eerst dat ik Oddstream bezocht, terwijl het Nijmeegse multimediafestival toch al heel wat jaren meegaat. Het thema van dit jaar - de relatie tussen prikkels en rust - sprak me ook wel aan, dus dat zal me misschien over de streep getrokken hebben. Wie zal het zeggen; een ervaring was het zeker, dus ik zou het iedereen aanraden.

Wat je op het festival allemaal vindt? Een expositie, een Techlab en een zomerterras (waar je onder andere kunt retrogamen, maar je ook gewoon lekker van een hapje en een drankje en een goed gesprek kunt genieten).

Op de expositie zijn zestien (techno)kunstwerken te zien, waar je invloed op kunt uitoefenen of die invloed op jou uitoefenen. Soms is het idee leuk en soms de uitwerking.

Er waren kunstwerken bij waar je heerlijk tot rust kunt komen (bijvoorbeeld de magic cave), maar ook waarbij je letterlijk en figuurlijk compleet gestoord wordt). Bij sommige installaties speelden vissen de hoofdrol, bij andere planten. Je kon ook zelf planten, of liever gezegd takken van een boom, helpen ontwerpen bij een soort zengame.

Ook kon je met z'n tweeën rondvliegen in een audiovisuele driedimensionale ruimte.

Maar het mooist vond ik het kunstwerk Signals from the limit, een zachte mozaïekwand met aan de achterkant een raderwerk van ronddraaiende paaltjes met open ovalen erop, die je in wisselende gedaanten aan de voorkant zag bewegen. Het was eigenlijk de bedoeling dat het interactief was, dat je het mechanisme in beweging kon zetten door er langs te lopen, maar helaas was de bewegingssensor niet bij geleverd, aldus de gids. Ja, da's nou jammer. Maar goed, zo was het ook mooi.
De kunstenaar heeft zich laten inspireren door de werking van social media én de Arabische Lente.

Zacht en hard.


Signals From the Limit from Andrej Koruza on Vimeo.

En als klap op de vuurpijl ben ik vandaag nog even terug geweest om de Oculus Rift uit te proberen, want dat was ik gisteren helemaal vergeten, overweldigd als ik was. Ik vond 'm gaaf en verrassend licht.

Geen opmerkingen: