maandag 5 mei 2014

De encyclopedie van op het nippertje geredde kennis


Van de week kwam ik via het onvolprezen radioprogramma Nooit meer slapen op het spoor van De encyclopedie van op het nippertje geredde kennis, een verzameling weetjes en herinneringen die opiniepeiler, uitgever en schrijver Hans Vervoort met grote toewijding op Facebook heeft gezet om ze aan de vergetelheid te onttrekken; als schrijver moet je immers 'iets' met Facebook, nietwaar?

Eén van de weetjes is de herkomst van het begrip nipper(tje). Een nipper blijkt het achterste deel van het achtersteven van een schip te zijn waar matrozen vroeger nog op het laatste moment op konden springen voor de boot vertrok. Maar dat is gewoon via Google te vinden. Andere dingen zijn niet zo maar op het internet te vinden. Bijvoorbeeld de liedjes die zijn moeder altijd zong en de herinneringen die hij daarbij heeft (nipper 12):
Mijn overleden moeder zingt in mij verder en dat is een rare
ervaring.
Ik breek af en toe uit in schlagerteksten uit de jaren '30 en
hoor mezelf dan met verve zingen:
'Als je pas getrouwd ben krijg je koekjes bij de thee – lever
op je brood – kinderen op je schoot.'
Ook deze wil me wel eens ontschieten: 'Twee ogen zo blauw
– één van mijn buurman en één van mijn vrouw – twee ogen
zo blauw.'
Ik ben er een lijstje van gaan aanleggen, het zijn er nu
veertien.
De laatste die kwam bovendrijven:
'O, was ik maar dood,
Die ik liefheb die krijg ik toch nooit,
O, wat een verdriet,
Die ik liefheb die krijg ik toch niet'
Het komt door dat gezamenlijk afwassen dat vroeger
gebeurde en waarbij mijn moeder graag zong.
Ergens in mijn hersenpan is daar een liederenbestandje van
ontstaan.
Zo snel mogelijk na mijn eigen huwelijk heb ik gezorgd voor
een afwasmachine. Je moet je kinderen beschermen! 
of zijn eerste herinnering aan een computer:
Het zal in 1970 geweest zijn dat hij afgeleverd werd: de
eerste volwaardige computer van het markt-en
opinieonderzoekbureau Inter/View dat ik enkele jaren
daarvoor met drie anderen had opgericht. Voordien
behielpen we ons met een sorter, een apparaat dat gaatjes in
ponskaarten kon tellen en het resultaat in een venstertje
toonde.
Deze computer kon niet alleen enquête-resultaten tellen,
maar ze ook omzetten in percentages en het totaal eronder
zetten! En het kon ook die tabellen printen!
Weg met de rekenlineaal, weg met de handgeschreven
tabellen die overgetikt moesten worden.
Het apparaat was met al zijn onderdelen 4 meter lang, kwam
tot borsthoogte en woog 5 ton. Het stond in een stofvrije en
airconditioned ruimte en mocht alleen door experts benaderd
en aangeraakt worden. Uit de verte zag je lampjes branden
en grote schijven draaien. De toekomst kon beginnen. Deze
digitale olifant had een bijbehorend geheugen.
Liefst 8 kilobyte (kb)! 
Ter ere van zijn 75ste verjaardag heeft hij de (s)nippers gebundeld en in boekvorm uitgegeven. In eigen beheer. Je kunt er voor kiezen het boek op papier of als ePub te kopen, of gratis te downloaden.

Heel sympathiek. Ben meteen vrienden geworden met Hans op Facebook.

gratis download (pdf)
recensie
radiofragment

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat van "op het nippertje" was een hoax die ooit op Wikipedia is geplaatst. Daar is het inmiddels verwijderd

Festina Lente zei

Grappig dat het nu tóch zo z'n weg vindt...