zaterdag 6 april 2013

Gevoed door Feedly


God, wat baalde ik toen ik hoorde dat Google Reader per 1 juli verdwijnt. Wat een onbetrouwbare sujetten, daar bij Google. Als iets goed werkt, moet je het gewoon behouden, klaar. Maar gelukkig zijn er altijd mensen die weten wat je moet doen in zo'n geval; die mensen volg ik netjes via - je raadt het al - Google Reader.

Een geluk bij een ongeluk is dat Google niet bij machte is het erachter liggende systeem van RSS-feeds te versjteren. Dus eigenlijk volg ik ze niet eens via Google Reader, maar via RSS-feeds die in Google Reader ingelezen worden. En die kun je ook gemakkelijk laden in Feedly, zo betoogden mijn bronnen en masse. Mooi, Feedly maar eens installeren. Zucht, daarvoor moet je wel naar een andere browser dan Internet Explorer, die op het werk standaard staat ingesteld; in onze cursussen aan studenten en docenten zullen we dus nooit (?) met Feedly aan moeten komen. Maar ik moet zeggen: voor de rest werkt het perfect. De feeds hoefden niet eens opnieuw ingesteld te worden, die worden in een keer vanuit Google Reader ingelezen; wat een ongelooflijke service!

En wat helemaal mooi is, is dat de app op de iPad helemaal gesmeerd loopt. Je swipet van het ene artikel naar het andere en het wordt ook nog eens aantrekkelijk gepresenteerd allemaal. Nee, mij hoor je niet meer terugverlangen naar Google Reader.

En al helemaal niet meer sinds ik gisteren ontdekte dat je ook waardevolle tips van Feedly krijgt. Tips voor het volgen van sites of weblogs die bij jouw setje feeds passen. Zo volg ik nu het weblog van Arnon Grunberg: ik wist niet eens dat hij een (Engelstalig) weblog had!

Niet dat ik daar normaal van gediend ben hoor, van dat soort aanbevelingen; zie hier wat Bol.com mij pas aanraadde om te kopen: de biografie van Joop van den Ende....



Maar de tip van Feedly was wel goed. God praise the Lord.

Geen opmerkingen: