zaterdag 5 januari 2013

Overbetuws Romeintje


Heel toevallig werd ik van de week via Facebook geattendeerd op het bestaan van het zogenaamde Overbetuws Romeintje. En natuurlijk rustte ik niet voor ik een schatkistje met de op Romeinse wijze bereide koekjes in handen had. Het duurde even voor ik precies wist waar ik wezen moest (via de site kwam ik er eerst niet helemaal achter, maar een mailtje aan Gé Berns, de bedenker van het concept, bleek voldoende) en nu ben ik in het trotse bezit van zo'n felbegeerd kistje Romeinse koekjes.

En lékker dat ze zijn! Dat laatste is ook wel logisch: ze zijn ontwikkeld volgens oud-Romeins recept,  op basis van pure, eerlijke streekproducten zoals honing, scharreleieren, walnoten et cetera. Ook voor de Romeinen zou dat overigens wel de luxe variant zijn, want honing was destijds relatief duur; meestal gebruikte men de ingekookte siroop van druivensap of loodsuiker als zoetstof voor wijn of gebak en dat laatste kon behoorlijk giftig zijn.

Waar ik ze gehaald heb dan? Nou, eigenlijk vlak bij mij om de hoek, namelijk bij Landwinkel De Woerdt, waar ik - schande! - nog nooit geweest was. Lekkere streekproducten dat ze daar hebben! Een van de toppers (de appeltap) heb ik ook meteen maar aangeschaft. Heerlijk bij die Romeinse koekjes!

Geen opmerkingen: