donderdag 30 augustus 2012

Leonard Cohen en de retraitedienstplicht


Afgelopen zondag heb ik met veel plezier de documentaire Halleluja, Leonard Cohen is terug! bekeken. Werkelijk een prachtige man die Cohen! Ik was al verliefd op zijn liedjes en stem, maar ben nu ook onder de indruk van zijn toewijding aan het boeddhisme.

Er zijn in de documentaire beelden te zien van de in monnikspij mediterende, zingende, kokende en vegende Leonard Cohen (maar ook met beelden van zijn recente concerten in België en van Jan Rot die een paar van de door hemzelf vertaalde liedjes van Cohen speelde).

Wat me trof was dat hij vertelde dat zijn vader een militair was en eigenlijk ook een militaire carrière voor hem had gewild - een wens die overigens nooit in vervulling kwam doordat zijn vader voortijdig stierf en zijn moeder een militaire carrière ook niet zo speciaal zag zitten.

Maar, zo zei de Canadese zanger, bepaalde aspecten van het militaire leven, zoals orde en discipline, bevielen hem wel en vond hij terug in het boeddhistische klooster.

En ik had ineens een heel mooie gedachte: als we in plaats van de al weer twintig jaar geleden afgeschafte dienstplicht een retraiteplicht voor alle mensen zouden instellen? Dan zou er misschien wel minder oorlog zijn, dus ook minder militairen nodig zijn. Win win!

En ik weet al welke leraar ik zou willen! Zeker als hij af en toe een liedje zou zingen.

8 opmerkingen:

smetius zei

Dienstplicht is niet afgeschaft, maar opkomstplicht. Ook D. kan zonodig onder de wapenen geroepen worden als de nood aan de man komt.

Festina Lente zei

Ik heb liever dat hij in retraite gaat ;-)

E zei

Op zijn leeftijd is dat meer prétraite, toch?

Maar meditatieplicht, of anders... Lijkt me een ideale voedingsbodem voor frustratiekunst en compensatiegeweld. ;-)

Festina Lente zei

Volgens mij doet LC al vrij lang aan retraite en gaat hij nu weer los met een wereldtour (hij is voldoende uitgerust en even toe aan een nieuwe uitdaging :)

Tja, compensatiegeweld, zou kunnen, niet te voorspellen....

Dyon Noy zei

Jakkes retraiteplicht. Ooit heb ik al militaire dienstplicht geweigerd, maar zoiets zou ikook geweigerd hebben. Van te veel zweven wordje te licht in je hoofd.

Festina Lente zei

Is best fijn af en toe hoor: licht in je hoofd ;-)

gbr zei

Inderdaad een prachtige documentaire. Voor mij een verrassing dat Leonards vader een militair was. Ik wist niet beter dan dat hij een goed lopend kledingbedrijf had en erg rijk was.

(Leuk blog heb je!)

Festina Lente zei

Dank je; jij hebt zelf ook een mooi blog; ik heb je meteen maar even in mijn reader gezet!