zaterdag 21 juli 2012

Verliefd op Rovinj


Toen ik de vakantiefoto's van Kroatië van een van mijn collega's zag, viel me één stadje uit zijn collectie meteen op: Rovinj. Wat er ook zou gebeuren, daar moesten wij ook heen, hoewel het 30 kilometer van ons resort lag. Want alleen op basis van de foto was ik al smoorverliefd op het stadje. Het zag er namelijk zo parelachtig en.....Italiaans uit.

En hoera, de eerste dag dat we in Kroatië waren, was er meteen al een boottochtenverkoper die ons voor een zacht prijsje een dagtripje aanbood naar Rovinj, Sv. Katarina (een eilandje tegenover Rovinj waar we de lunch zouden gebruiken) en het Limfjord met de beroemde piratengrot (waar enkele films gemaakt zijn). Ja, natuurlijk gingen wij die boottocht maken! Al was het alleen maar omdat we ook nog eens een rondleiding door een professionele gids in Rovinj zouden krijgen. Ik kon niet wachten tot het zover was.

En het tripje stelde niet teleur: de boottocht naar Rovinj was al prachtig en het was schitterend om Rovinj via het water te bereiken: wat een plek! En dan daarna dat eiland met de heerlijke lunch en verse vis aan de overkant!

De rondleidster vertelde allerlei interessante details over het stadje en ik smolt helemaal toen ik hoorde dat het ook nog eens officieel tweetalig Krotatisch/ Italiaans is (ik heb nou eenmaal een zwak voor tweetalige landen en plaatsen....). En hoewel het er 's zomers behoorlijk druk is, is er in de winter helemaal NIEMAND en je hoeft je auto niet eens op slot te doen, want iedereen kent elkaar. Nee, het stelde niet teleur, ook de kinderen niet en daarom zijn we een paar dagen later nog een keer gegaan. En toen we de bibliotheek en de kunstenaarswijk ontdekten, waren we helemaal verkocht.

Gauw de cursus Italiaans afronden en verhuizen! Jullie mogen op bezoek komen, als we eenmaal ingeburgerd zijn.....

Geen opmerkingen: