zaterdag 18 februari 2012

Cultuurgeschiedenis van de oudheid


Als een jaargenote een boek heeft geschreven, dan moet je wel even naar de presentatie ervan gaan. Tenminste dat vind ik wel. Dus toog ik afgelopen vrijdag naar de presentatie van het lijvige boek over de cultuurgeschiedenis van de oudheid van de hand van Nathalie de Haan (en Stephan Mols, beiden werkzaam aan de Radboud Universiteit).

Nathalie verzekerde mij overigens dat zij en Stephan alleen de redacteuren waren en er vele medeschrijvers aan het boek waren. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat hún namen op het boek staan.

Voor de presentatie van het boek was groot uitgepakt: er was een zaal in het film- en debatcentrum Lux afgehuurd met veel lezingen en een flinke borrel nadien.

Eén van de sprekers was (ja, wederom!) David Rijser. En ik moet wel bekennen dat zijn praatje iets minder flitsend was dan de vorige keer dat ik hem zag spreken: hij wijdde wel heel lang uit over Arcadië. En blijkbaar was ik niet de enige die dat vond, want ik zag op een gegeven moment steeds meer mensen bezig met hun eigen mobiele Arcadië. Maar toch aardig dat hij gekomen was.

Aangezien het boek niet goedkoop is, twijfelde ik of ik het zou kopen. Maar - een mens kan soms geluk hebben - toevallig was er een gemeenschappelijke vriend van Nathalie en mij, die journalist is en die maar liefst twéé recensieexemplaren had gekregen. Of ik een van de twee exemplaren misschien wilde hebben. Nou, daar zei ik geen nee tegen!

Tja, zo wordt Nathalie natuurlijk nooit rijk; tenzij jullie het boek kopen natuurlijk!

En mocht je niet naar de presentatie geweest zijn, dan kun je de redacteuren nog altijd op de radio beluisteren en daarna alsnog besluiten het boek aan te schaffen.

2 opmerkingen:

Iudith zei

Ha, die staat op mijn verlanglijstje! Moet ik wel eerst ergens extra ruimte in mijn kast creëren, want er liggen nu al 3 Romeboeken die er niet bijpassen. Klassieke problemen...

Festina Lente zei

Ja, herkenbaar. Zou het niet als ebook uitgegeven zijn?