zaterdag 19 november 2011

Janus Secundus

Gisterenmiddag om vijf uur, toen iedereen zich van kantoor huiswaarts spoedde, repte ik me naar het werk - op mijn vrije vrijdagmiddag nota bene!

Dan moet er wel iets bijzonders aan de hand geweest zijn.

En ja hoor, er was (weer eens) een activiteit bij de UB en dit keer de opening van een tentoonstelling over de Nederlandse dichter Janus Secundus, tegenwoordig in de vergetelheid geraakt, maar ooit even beroemd als Erasmus.

Daar moest ik, liefhebber van feesten en partijen, natuurlijk bij zijn, want de dichter dichtte ook nog eens in het Latijn. De bij de opening behorende speech werd gehouden door David Rijser, docent klassieken aan de UvA; die had meteen de lachers op zijn hand toen hij beweerde dat als je Seneca leest, zoals de middelbare scholieren tegenwoordig moeten, je het liefst zo snel mogelijk dood wilt. Nee, dan liever de gedichten van Janus Secundus lezen, dan krijg je weer zin om te leven. Jammer dat deze niet klassiek klassiek is, aldus Rijser. En daar hebben we even stevig op gedronken.

Natuurlijk kon ik het niet laten om een paar foto's te maken van het basiaal.

interview met Werner Gelderblom (samensteller tentoonstelling) over Janus Secundus op de radio (tweede helft tweede uur)

Geen opmerkingen: