zaterdag 27 augustus 2011

Les voor jongens en voor meisjes

Zou dat werkelijk de oplossing zijn voor de onderpresterende jongens op de middelbare school? Apart van de meisjes les? Ik betwijfel het ten zeerste. Het maakt in ieder geval wel wat los, dat voorstel van Kuiper.

Dat er verschillen zijn tussen jongens en meisjes, is evident. Ik zag dat als docent en ik zie het nu bij mijn eigen kinderen. Meisjes van 12 jaar zijn vaak al heel zelfstandig en 'volwassen', terwijl jongens van die leeftijd nog behoorlijk speels kunnen zijn. Als ze 16 zijn, is dit verschil nagenoeg verdwenen. Jongens lijken een soort versnelde pubertijd door te maken. Als ze 14/15 zijn, hebben ze wel wat anders aan hun hoofd dan uitmuntende schoolprestaties te leveren!

En over het algemeen zijn jongens minder talig en meisjes slechter in wiskunde. Over het algemeen en daar zit 'm de crux. Er zijn best talige jongens en er zijn best meisjes die heel goed zijn in wiskunde. En aan het eind van de derde klas kunnen ze daar hun profiel op uitkiezen.

Ik vraag me werkelijk af of jongens beter gaan presteren als ze je ze bij elkaar zet en er 'testosteronklassen' van maakt. Jongens en meisjes door elkaar heb ik altijd ervaren als een prettige balans. Meisjes zorgen over het algemeen (daar heb je het weer) voor wat rust in de klas, terwijl jongens over het algemeen garant staan voor wat relativering en humor; dan wordt het tenminste niet zo bloedserieus. En later, als ze groot zijn, zullen ze toch ook samen moeten werken, inclusief hun kwaliteiten en beperkingen.

Zelf zie ik meer heil in aanpassen van de manier van lesgeven, zodat het onderwijs zowel voor jongens als voor meisjes aantrekkelijk blijft. Zeer verheugd was ik dan ook toen ik las dat de Radboud Universiteit een behoorlijke Europese subsidie krijgt voor het ontwikkelen van games om vreemde talen te leren. Kijk, dat spreekt de jongens nou aan, games om taal te leren; dat is meer hun wereld dan braaf de grammatica en de woordjes in het hoofd te stampen.

4 opmerkingen:

Raymond Snijders zei

"En later, als ze groot zijn, zullen ze toch ook samen moeten werken, inclusief hun kwaliteiten en beperkingen."

Daar heb je de essentie van waarom ik gescheiden les geven een slecht idee vind, helemaal mee te pakken. In deze maatschappij hebben we al jaren de mond vol over integratie van anderstaligen en andere culturen, precies vanuit het idee dat we in deze samenleving samen met elkaar (moeten) werken en leven. Waarom een scheiding op het meest basale niveau, die van geslacht, bewust gestimuleerd zou moeten worden ontgaat me werkelijk en volledig op alle niveau's.

Festina Lente zei

Mij ook; ik krijg er een naar 'terug naar de jaren vijftig' gevoel van....

harrieknip zei

Toch ook even een jaren vijftig reactie: mijn schooltijd (lo) viel in die periode en ik zat natuurlijk op een alleen jongens school. Begin van het mo was het ook nog zo. Ik heb daar al met al goede herinneringen aan. Het was simpel en rechttoe rechtaan allemaal. Misschien is er in gemengde klassen meer gedoe? En de samenwerking nu (o.a. met Monique) kan ik ook nog aan!

Festina Lente zei

Jaaaaaa, maar jij bent natuurlijk bovengemiddeld slim en flexibel, dat telt niet!