woensdag 18 augustus 2010

Cultuurverschillen

'Mamma, heb je pijn aan je handen?'
'Nee, hoezo?'
'Nou, oma vraagt toch aan jou of je pijn aan je handen hebt?'
'Nee, ze voegde mij net toe 'daste shoma dard nakone' oftewel 'dat je handen maar geen pijn mogen doen' met een coniunctivusvorm, omdat ik net de tafel gedekt heb.'
'Ja, maar daar gaan je handen toch geen pijn van doen, of heb je je gesneden of zo?'
'Nee, dat zeggen ze in Iran altijd voor de beleefdheid, als je iets voor iemand gedaan hebt.'
'Wat gek.'

Tja, cultuurverschillen zijn altijd een beetje gek omdat je ze niet gewend bent.

De Iraanse cultuur bijvoorbeeld is een echte beleefdheidscultuur. Soms denk ik dat we daar best wel eens een voorbeeld aan zouden moeten nemen, maar aan de andere kant kan het op een gegeven moment ook op je zenuwen gaan werken. De formules worden namelijk hol na verloop van tijd. En ze zijn tijdrovend. Als je iemand belt om iets zakelijks te regelen, moet je eerst naar het welzijn van heel de familie informeren (en opletten dat je niemand vergeet!). En soms kan het uren duren voordat besloten is wie er voor mag gaan. Dat is natuurlijk niet heel efficiënt. Maar wel aardig.

Brengt me bij de vraag of wij in Nederland nou gewoon lomp of efficiënt zijn.

Waarschijnlijk een beetje lomp in vergelijking met de Iraniërs, maar wel heerlijk efficiënt; soms kun je daar ook heel erg naar verlangen. Gewoon omdat je het niet gewend bent, zoveel beleefdheid.

6 opmerkingen:

Reintje Senders zei

Zelfs binnen Nederland zijn er cultuurverschillen. Met name de Hollanders zijn rechtsstreeks, niet in de negatieve zin van het woord. Brabanders, Limburgers en zeker de Vlamingen bespraken ook eerst andere zaken, o.a. de familie, voordat men overging op de zaken. Nu is dat ook een stuk minder, maar hier en daar kom je het nog wel tegen. Vandaar dat het zakendoen tussen Hollanders en Vlamingen nogal eens stroef wil verlopen.

Festina Lente zei

Regionale verschillen zul je idd ook in elk land wel hebben. Plus leeftijdsverschillen: ik heb het idee dat jongeren minder in de traditie blijven hangen/ geglobaliseerder zijn.

Lewi zei

Ik vind het wel heel aardig klinken, die Iraanse beleefdheid. Maar wat je zegt: het zal op een gegeven moment een gewoonte worden en niet meer echt gemeend klinken. Of denk ik dan te sceptisch? Ik ben ook van de efficiency, maar merk dat ik, soms verrassende, beleefdheid wel erg kan waarderen

Festina Lente zei

Zeker, beleefdheid is een groot goed, dat te weinig wordt getoond; ik ben er eigenlijk ook helemaal voor!

Anoniem zei

Via via kwam ik op je blog terecht. Wat leuk om iets over de iraanse cultuur te lezen. Mijn vriend is ook Iraans. Ik woon in Nijmegen en gezien de naam van je blog en de onderwerpen woon je daar volgens mij ook in de buurt! ;-)
Groetjes,
Evelien

Festina Lente zei

Hé, wat leuk! Welkom!
Ik woon idd in Lent, zeg maar Nijmegen. Als je op het trefwoord 'Iran' drukt, dan vind je nog meer...
Ken je het blog Ir-An ook al? Aanrader!