zaterdag 12 juni 2010

Voetbalrellen



Het WK-voetbal was nog niet begonnen, of er waren al voetbalrellen in Nijmegen. Niet om de uitslag van een wedstrijd, maar omdat de leerlingen van een middelbare school graag voetbal willen kijken maandag en dat niet mag van de schooleiding. De schoolleiding van de school van mijn zoon had gelukkig al een goede regeling bedacht: een verkort lesrooster tot 13 uur en dan mag er op school of thuis gekeken worden.

Maar op het Canisius College wil men niet wijken voor het voetbal, want er staat een projectweek gepland voor volgende week. En dat hebben ze geweten! Een grote staking (met tomaten en eieren gooien) van de leerlingen (en hun ouders) op donderdag en afgelopen vrijdag zou er weer een komen. De politie stond klaar om in te grijpen mocht men weer willen staken. En in de pauzes mochten de kinderen niet naar buiten.

Wij krijgen ook geen vrij van ons werk maandag, maar bij ons is niet gestaakt. Wel wordt de wedstrijd op een scherm bij de uitleenbalie vertoond. Heel benieuwd hoe druk het daar gaat worden maandag en of er politie-inzet nodig is....

7 opmerkingen:

Reintje Senders zei

Ja, het WK voetbaal leeft. En dat zullen we weten ook. We moeten morgen ook gewoon doorwerken maar er zal wel iets zijn geregeld om naar de wedstrijd Nederland-Denemarken te kijken. Die kids van tegenwoordig zijn mondig genoeg om te eiesen dat ze die ook mogen zien. Zo niet goedschiks dan maar kwaadschiks.

Festina Lente zei

Precies. Voetbal leeft en voetbal is emotie (en escapisme). Aan de andere kant vind ik het feit dat alles maar moet wijken voor dat voetbal ook wat overdreven.

Astrid zei

Ik hoop dat de schoolleiding stand houdt... Waarom moet iedereen de emoties rondom voetbal begrijpen en accepteren en het leven erop aanpassen? Ik zal geen vergelijking maken met als er iets bijzonders in de kunst te beleven valt - zou flauw zijn hè - maar dit soort egoïstische muiterij gaat mij echt te ver.

Festina Lente zei

Ikzelf ben er in ieder geval geen voorstander van en vind het ook knap van de schoolleiding dat ze (de rector is een vrouw) haar poot stijf houdt. Maar het geeft natuurlijk scheve ogen als de rest van de Nijmeegse middelbare scholen de wedstrijd wèl mag zien. Ja, dat zou prachtig zijn als kunstuitingen evenveel aandacht zouden krijgen als voetbal: een paradijs!!

Astrid zei

Tja, als het de enige school is... dan vraag ik me toch ook af waar het heen moet 'in dit land' als alle scholen hun rooster zomaar gaan aanpassen voor een balletje trappen. Maar goed, ik pas me wel weer aan deze weken en neem alle plotselinge nationalisme voor lief.

Sandrien Noppen zei

Vreemd dat dit gewoon gebeurt! In België denk ik niet dat dit zomaar kan, maar ja we hoeven ook niet trots te zijn op onze nationale ploeg :-p.

Festina Lente zei

In Nederland wordt de 'belangrijkste bijzaak ter wereld' echt steeds belangrijker...