donderdag 24 juni 2010

Latijn leeft werkelijk in België

Ik geloof dat ik me al wel eens eerder had laten ontvallen dat ik België in sommige opzichten een geweldig land vind, bijvoorbeeld omdat ze zowel Nederlands (Vlaams) als Frans leren spreken; dat is toch wel een voorrecht, lijkt me. Maar vandaag zag ik een tweet voorbijkomen van @harrieknip waaruit blijkt dat er ook een school in België is waar Latijn ook als sprééktaal (en dus niet alleen als leestaal) wordt onderwezen. Dat is natuurlijk helemaal fantastisch. Hij had het op tv gezien (erg leuk interview trouwens) en in de krant gelezen.

De school waar het Latijn werkelijk tot leven komt bij de leerlingen, is de privéschool Schola Nova in Waals-Brabant. Kunnen ze in Lugdunum nog wat van leren, dunkt me!

2 opmerkingen:

Sandrien Noppen zei

Nederlands, Frans en Engels zijn verplichte vakken voor iedere leerling van het middelbaar onderwijs in Vlaanderen. Jammer genoeg zijn Nederlands en Engels slechts een keuzevak in Wallonië. Langs de andere kant zie ik in Vlaanderen het niet direct gebeuren dat er een dergelijke school voor klassieke talen zou worden opgericht. Ook jammer...

Festina Lente zei

Ja, daar lopen ze echt in achter :-). Volgens mij is het Latijn overigens wel makkelijker te spreken voor wie het Frans machtig is.