woensdag 19 mei 2010

Lingua Latina manet

Gisteren stond Latijn op het eindexamenprogramma van de gymnasiasten. Op het scholierenweb las ik dat het examen volgens de leerlingen vol met flauwe vragen stond.

Maar hoe dan ook, het Latijn (en ook het Grieks) blijven 'gewoon' op de gymnasia gedoceerd worden en zullen, zoals aanvankelijk de bedoeling was, er niet in uren op achteruitgaan en opgaan in het minder uitdagende vak GLTC. Hoe het er allemaal precies uit gaat zien, zal pas in de zomer duidelijk worden. Dan zal het eindrapport namelijk klaar zijn.

Ondertussen heeft Boris Johnson, burgemeester van Londen en tevens vooraanstaand classicus, keihard uitgehaald naar de Britse minister van onderwijs, Ed Balls. In een stuk in de krant The Telegraph reageert Johnson furieus op uitlatingen van Balls (wiens achternaam Johnson vertaalt als ‘Spheroids’) dat leerlingen niet te motiveren zijn voor Latijn. De gevoelens die bij Johnson opkwamen: ‘Een minister zegt soms iets waar je zo kwaad van wordt, wat zo godvergeten dom is, dat ik blij ben dat ik niet in hetzelfde vertrek ben voor het geval ik hem bij zijn stropdas zou grijpen en met één almachtige kopstoot een eind maak aan wat er nog over is van mijn politieke carrière.’ Daarna zet hij – iets minder verhit - uiteen hoe het in werkelijkheid zit met het Latijn in Engeland.

Wie zegt dat Latijn een dode taal is? Het leeft, is actueel, houdt de gemoederen bezig!


(bron: VCN online)

2 opmerkingen:

Strangebrew zei

Hij is een liberaal, die Boris, maar vaak wel een grappigere dan onze liberalen hiero...:)

Festina Lente zei

Sure, hij heeft meer humor, al vind ik zijn argumenten om Latijn te leren nogal zwak; er zijn m.i. wel sterkere argumenten te bedenken. Voor Engelsen is het Latijn bovendien veel makkelijker te leren dan voor ons Nederlanders, want 70 % van de Engelse woorden komt uit het Latijn; wat zeuren ze!!