zaterdag 10 april 2010

Scrabblemania

Nou ja zeg, dacht ik vorige week; gaan ze de regels van Scrabble veranderen! Maar dat is toch goed zoals het is? Eindelijk een spel dat in al z'n eenvoud al 62 jaar bestaat. Van sommige spellen moet je gewoon met je poten afblijven! Het gerucht ging dat je voortaan ook eigennamen en namen van popgroepen mocht gaan leggen. Nou ja, zeg!
ABC laat ons weten dat ze bij hun thuis vroeger ruzie kregen over conjunctiefvormen; nou, bij ons mogen werkwoordsvervoegingen niet eens! En plakwoorden maar met mate: pas keurden mijn kinderen mijn prachtige woord nepmens bijvoorbeeld af! En dat terwijl ik hun hertweek net goed had gekeurd!
Wat dat betreft wordt het tijd dat we een Scrabblewoordenlijst (desnoods de app) aanschaffen; dan zijn dat soort discussies tenminste de wereld uit....

Maar, voordat je net als ik in paniek raakt: het feit dat eigen- en bandnamen zouden zijn toegestaan berust allemaal op een misverstand.

Want wat er werkelijk aan de hand is: in Engeland komt binnenkort een spel uit met de naam Scrabble Trickster en daarbij moet elke ronde een kaartje getrokken worden, waarop staat dat je deze beurt bijvoorbeeld een eigennaam of en plaatsnaam mag leggen. Of bijvoorbeeld een woord in omgekeerde volgorde. Wow! Moet je soms ook een beurt de gevangenis in? Wordt het de ganzenbordversie van Scrabble?

In dat geval heb ik gelukkig een paar kinderen die heel erg leuke kaartjes kunnen maken; spaart een boel geld uit! En van dat uitgespaarde geld kunnen we een iPad kopen, zodat we dáár gezellig Scrabble op kunnen spelen! Het klassieke dan.

2 opmerkingen:

M zei

... is er dan niets meer heilig?
Hoewel, mijn broer bewerkte thuis een (heel oud) monopoly-bord met één-gulden-biljetten(!) tot een aanvulling op het spel, met bioscopen, theaters etc. Spelen duurde eindeloos!

Festina Lente zei

Maar da's gewoon creatief! Klinkt goed!