woensdag 24 maart 2010

Hoe vettiger, hoe prettiger

Mijn ogen zijn te droog. Dat constateerde de oogarts een paar weken geleden. Nou, bij dat soort berichten kan ik m'n ogen niet drooghouden!

Wat ik nu moet doen is twee maal daags m'n ogen druppelen. En dat vind ik niet zo'n prettige bezigheid, maar goed, ik heb ook geen zin in eczeem op m'n ooglid zoals afgelopen najaar. Dus ik zal wel moeten. Nu is tegen die eczeem wel een prima zalfje, alleen wordt je huid daar heel dun van, dus dat is eigenlijk geen optie. Dat wist mijn huisarts tenminste te melden.

De huisarts is namelijk veel mededeelzamer dan de oogarts; dat laatste is sinds de vorige keer niet veel beter geworden. Ze wist me nog wel mee te delen dat ik niet meer terug hoefde te komen. Ben nu onder de hoede van een (veel spraakzamere) orthoptist. Die gaat kijken of ze me prismaglazen kan aanmeten. En de testjes daarvoor zijn zo heerlijk infantiel: zit het vogeltje in de kooi of niet? Heeft het huisje één of twee daken? Draai eens aan het hendeltje om het vogeltje in de kooi te krijgen. Etcetera. Have been there.

Maar die droge ogen, hoe kom ik daar dan aan?

Waarschijnlijk door de enorm droge lucht bij ons op het werk. Daar loopt momenteel een onderzoek naar, want er zijn heel veel collega's met klachten na de renovatie. Sommigen krijgen net als ik eczeem, anderen kunnen niet langer dan een halve dag hun lenzen in houden, weer anderen niezen aan de lopende band en nog weer anderen krijgen zelfs bloedneuzen. Maar die verrekte arbonormen zijn zo ruim qua luchtvochtigheid (alleen als de luchtvochtigheid onder de 20 procent daalt, hoeft er te worden ingegrepen), dat er geen aanpassingen aan het klimaatsysteem komen. We moeten de deuren dichthouden en de dauerlufters zo veel mogelijk open zetten. Het probleem is dat de mensen die hun bureau dicht bij het raam hebben, dan weer last krijgen van de koudeval langs het raam.

Allemaal 1 meter van het raam weg dan?

Dat kan niet, want dan moet er allemaal nieuw meubilair komen en da's te kostbaar. En nu moet ik dus druppelen. En 5 keer per dag de oogleden insmeren met een soort vasaline (hoe vettiger, hoe prettiger, aldus de huisarts). En het probleem - daar zijn we inmiddels achter - is niet zozeer de droge lucht, maar zeker ook het stof dat door de droge lucht actiever wordt.

De oplossing van de arbodeskundige? Alle boeken uit de kantoren!

Tja, nu moeten we wel digitaal......

6 opmerkingen:

Wilma van den Brink zei

Jemig, wat vervelend allemaal :-S Sterkte met druppelen en smeren!

Festina Lente zei

Ha, dank je wel!
Nou ja, er zijn vervelendere dingen hoor, en volgens mij is het vooral een winterprobleem....

Strangebrew zei

Dat is het! Sick-building-syndrome!
Volgens mij hebben we daar allemaal wel een beetje last van...
Druppel ze!

Lewi zei

Klimaatbeheersing is ellende. De eerste tijd dat ik op de HAN werkte kwam ik op maandag altijd met knallende koppijn thuis. Water drinken was mijn oplossing. Sterkte met druppelen.

Festina Lente zei

@ Strangebrew: ja idd :-(

@ LeWi: het Gymnasion schijnt nog een graadje erger te zijn dan de UB, zeiden de dames ARBO, dus dat zou heel goed kunnen kloppen :-(

Reintje Senders zei

Ik moest ook regelmatig hoesten en niezen op die kamer waar ik zat. Hier in Middelburg is het wat minder.