maandag 18 januari 2010

Dag van de democratie


Het hele weekend heeft onze zoon ons al lastiggevallen met de vraag of wij een wit laken, veiligheidsspeld en scherf hebben. Gaandeweg werd ons duidelijk waar hij die spullen voor nodig heeft. Het is morgen (?) dag van de democratie, tenminsten op zijn school, dus de hele dag wordt er gedebatteerd en wel in toga om de 'roots' van de democratie te benadrukken. En het is wel zo 'echt'.

De scherven zijn nodig om de persoon op te krassen die het land moet verlaten voor tien jaar. Het jammerlijk afgeschafte ostracisme wordt zo weer een beetje in ere hersteld.

Ik zou zo wel een paar namen weten van personen die van mij gedurende 10 jaar het land zouden mogen verlaten. Ben benieuwd waar de leerlingen op uitkomen; of zouden ze alleen leraren mogen kiezen?

3 opmerkingen:

Unknown zei

Het schervengericht in ere hersteld: geweldig idee! Ik weet er ook nog een paar die een tijdje weg mogen. Idee voor de Dag van de Democratie 2011: de Raad van Beroerten! Of ben ik nu weer te cynisch bezig? Afijn, voor mijn part bellen ze die meldlijn (zie Festina Lente oktober 2009). Het is per slot de dag van het volksgericht...

Lewi zei

Ze zullen vooral dat rondlopen in lakens erg leuk vinden denk ik zo.

Festina Lente zei

@ LS: ja, dit is typisch een melding bij de cynismelijn waard! Bij D op school mochten ze kiezen wie ze weg wilden hebben: Wouter Bos of Geert Wilders. Drie maal raden voor wie D gekozen heeft...

@ LeWi: dat is absoluut waar! Ik wilde mijn zoon al een laken met ruitjes meegeven, maar daar wilde hij niets van weten: je krijgt er ook een cijfer voor, hoor! Ik had er zo graag bij willen zijn...