zaterdag 23 januari 2010

Avatarmanie


Als een persoon of een film populair is, zie je vaak het verschijnsel dat mensen hun baby gaan noemen naar die persoon (Clinton) of personage uit die film. Hetzelfde gebeurt uiteraard met de personages (en planeten!) uit de zeer succesvolle Avatarfilm. Mensen geven hun kinderen tegenwoordig de naam Neytiri (de Na'vi prinses), Toruk (het grote vliegende beest) en Pandora (de fictieve planeet van de film, maar in de Griekse mythologie brengster van het kwaad).

Zeg eens eerlijk: zou jij zo willen heten? Je moet er wel je hele leven mee doen, met die naam!

7 opmerkingen:

Annie Maessen zei

Wij werden nog vernoemd naar opa en oma, welke namen weer terugvoerden naar heiligen als Johannus, Petrus, Wilhelmus en noem maar op.Gelukkig zijn die namen omgezet naar roepnamen. Ik zou toch maar als Johanna door het leven moeten gaan.

Festina Lente zei

Tja, dat waren nog eens tijden, dat je naar je opa of oma genoemd werd! Johanna is trouwens toch toch best een leuke naam? Maar Annie is leuker....

katharina zei

Tja, namen...
Bij mijn komst waren mijn ouders door de opa''s en oma''s heen en kreeg ik een "vrije" en toch mooie naam.
Toen Tolkien net uit was waren daar ineens de Frodo''s etc.
Modenamen zijn het maar misschien waren de namen der heiligen dat ook.
Ik heb een vriend die zijn kind Sem noemde. Eigenlijk hadden zij eerst de naam Jan gekozen.
Op de vierde verjaardag liet Sem weten Jan te willen heten!
Hij moest alles uitleggen in zijn klasje, doorstond het allemaal en heeft zijn eigen naam gekozen die al was voorbestemd. Eigenaardig toch?
Namen zijn toch iets heel eigens. Zeg maar eens een naam verkeerd en je wordt onmiddelijk gecorrigeerd.

Festina Lente zei

Een apart verhaal hoorde ik pas over mijn vaders naam. Toen mijn vader werd geboren, was zijn vader al overleden. Zijn oudste broer, die naar zijn vader genoemd was, kreeg ineens een andere naam (Kees), terwijl hij eerst Cor heette. Zo heet mijn vader nu....
Raar hè?

Festina Lente zei

P.S: wij zeggen wel eens voor de grap dat we onze zoon naar mijn moeders vader hebben genoemd, maar dat is dus een grapje.

Reintje Senders zei

Het zijn wel aparte namen. En vanuit historisch oogpunt gezien, kun je nagaan in welke tijd de kinderen met zulke namen geboren zijn.

Festina Lente zei

Apart zijn ze zeker! En kijk, de historica in jou komt boven: leuke tijdsbeelden inderdaad! Had ik nog niet aan gedacht, maar het is wel zo natuurlijk!