vrijdag 4 december 2009

Familienamenbank


Via dit artikel in de Telegraaf werd bevestigd wat ik de dag ervoor al op de radio had vernomen: het Meertensinstituut heeft in samenwerking met de universiteit van Utrecht een website ontwikkeld waarbij je de verspreiding van je eigen achternaam kunt opzoeken.

Dat kon ik natuurlijk niet laten. Uit de gegevens blijkt dat mijn achternaam in 1947 vooral nog in Noord-Holland voorkomt (mijn vader komt daar ook vandaan) en in 2007 al over heel Nederland verspreid is. Nou ja, heel Nederland....
En er zijn nog 294 meer mensen die dezelfde achternaam hebben als ik in ons kikkerlandje woonachtig.

De verspreiding van de familienaam van mijn man komt minder dan vijf keer voor in ons land en heeft dus geen verspreidingskaart gekregen. En hij heet niet eens namen Kloot, Knor of Poepjes.....

Zoek snel je eigen familienaam!

7 opmerkingen:

katharina zei

832!
Allemaal geconcentreerd in het west(en) van het land.
In mijn gemeente niet een. Ik ben niet geteld dus.........
Leuk initiatief. Wat zou Maarten hiervan gedacht hebben?

mediathecaris zei

Leuke site!
Ik ben ook meteen gaan zoeken.
Mijn achternaam komt door het hele land voor. Maar de concentratie zit toch in Maas en Waal

schrijverdezes zei

1813, waarvan 57 in Rotterdam. Beetje gewoontjes, die naam van mij...
@ Katharina,
Je komt pas op de kaart als je met 4 bent, maar waarschijnlijk word je toch wel meegeteld. Maarten zou dat in elk geval gedaan hebben. Wat hij ervan gedácht zou hebben is iets anders...

schrijverdezes zei

@ Katharina,
Het is zelfs pas bij méér dan 4.

Festina Lente zei

Voskuil komt trouwens 697 keer voor; het meest in Gelderland..

Annie Maessen zei

Bij het instituut kun je ook je eigen dialect beluisteren. Ook keileuk.
ps mijn achternaam komt 2.344 keer voor. Zoals verwacht vooral in het zuiden des lands.

Festina Lente zei

Ja, die jongens en meisjes daar doen goed werk!