woensdag 11 november 2009

Tweede ouderavond


Mijn zoon zit nu een kleine 3 maanden op de middelbare school en gisteren was al de tweede ouderavond. En vanavond zou ik ook nog naar de door de oudervereniging georganiseerde thema-avond over geluk kunnen gaan, maar ik geloof dat ik dat maar oversla....

De ouderavond die gisteren plaatsvond, wordt elk jaar gehouden en heet 'aapjes kijken'. Elke docent mag op die avond een minuut of vijf iets over zijn of haar vak vertellen. Ik had me er van tevoren niet zoveel van voorgesteld, maar het werd een topavond! Wat een ongelooflijk enthousiasme spreidden de leraren ten toon! Sommige presentaties leken wel caberetvoorstellingen. De biologielerares deed bijvoorbeeld echt niet onder voor Brigitte Kaandorp. Ik begon spontaan te applaudiseren toen ze klaar was.
De leraar aardrijkskunde, die het over geografische vibraties in de klas had (het was snikheet in het lokaal) en aansluitend op de actualiteit (de herdenking van de val van de Berlijnse muur) spontaan op uiterst grappige wijze over allerlei muren in de wereld begon te praten, de lerares geschiedenis met haar prachtige mimiek, de leraar lichamelijke opvoeding die over de douchegewoontes van de jongens begon te praten en hoe hij dat in het rapportcijfer meetelde, de leraar techniek die niet te stoppen was. En dan waren de meest kleurrijke docenten (filosofie en wiskunde) in verband met ziekte nog niet eens aanwezig.

Mijn buurvrouw had gelijk toen zij zei dat ze gewoonweg zelf weer zin kreeg om naar school te gaan.

En toch viel er een ouder achter in de klas in slaap. Hoe hij dat voor elkaar kreeg?

4 opmerkingen:

katharina zei

Festina!
Ik gun je bankbiljetten en een toffe ouderavond.
Toch krijg ik een klein beetje de kriebels bij de toffe ouderavond.
Is het niet een vorm van branchvervaging? Docenten die aan cabaret gaan doen?
Zijn de ouders nu goed geinformeerd? Of is dat niet de bedoeling?
Zie het college dat ik je heb gemaild. Twee rasdocenten gaan in op de vraag in hoeverre waarachtigheid en oprechtheid te benaderen zijn in ons leven aan de hand van filosofen en de klassieke schrijvers. Heel erg boeiend, althans voor mij. Geen enkel clownesk gebaar of woord. Je zit op het puntje van je stoel maar zeker niet van het lachen.
Dat is de kunst van docentschap!

Festina Lente zei

Dag Katharina,

Ik heb nog geen tijd gehad om het filmpje van het college te bekijken, maar wil het zeker doen! En volgende maand de heren live komen bekijken!
De docenten zijn natuurlijk ook vaak heel serieus in hun les; meermalen hebben ze benadrukt dat ze de lat heel hoog leggen en natuurlijk werden er serieuze zaken behandeld en serieuze vragen gesteld, bijvoorbeeld over hoe je kinderen kunt helpen bij het leren van de woordejs en het maken van samenvattingen. En waarom dezelfde leraar zowel Grieks als Latijn geeft, wat er gedaan wordt om stelen te voorkomen en of meisjes per se met de gym moeten doen als ze buikpijn hebben tijdens de menstruatie. Er waren ouders die hele vellen volschreven met goede tips en belangrijke aanwijzingen.
Maar dit was een marktkraampjesavond; de leraren hadden maar 5 minuten en die moet je natuurlijk zeker niet te saai maken (we hadden 12 leraren achter elkaar!). Zij zijn bovendien gewend om met pubers om te gaan en dat is toch wel even wat anders dan college geven aan mensen die serieus met hun studie bezig zijn. Persoonlijk kan ik beide waarderen. Was jij trouwens altijd serieus in je docentschap? Ikzelf soms wel en soms niet, al naar gelang de situatie.
Het stukje was meer bedoeld van: ik had er geen zin in, maar het werd toch nog een leuke avond...

katharina zei

no problem Festina.
Ik kan er nauwelijks over oordelen natuurlijk.
Het zal aan mijn persoonlijke hang-ups liggen uiteraard.
En ja, ik was een serieuze docent.streng en rechtvaardig zei men.
Mij intrigeert de slapende ouder. Was hij er al vorig jaar bij geweest vor een ander kind van hem en bleek het een tweede keer slaapverwekkend?
Je ziet: ik kan het niet laten.

Festina Lente zei

Ik was geloof ik een wat speelsere docent....
De slapende ouder: ik weet niet wiens vader het was, misschien wel van de zittenblijver idd...
Hij zag er een beetje hippie-achtig uit. Ach, misschien had hij ook wel een lange werkdag achter de rug!