zaterdag 28 november 2009

Gerrit haalt uit


Gerrit (nee, niet die, maar Komrij) haalt uit naar twee schrijvers die momenteel zeer in de goedkeurende belangstelling staan bij het Nederlandse publiek: Kluun en Kader Abdolah.
Het zijn geen nieuwe artikelen, maar oude stukken uit Vrij Nederland. Helaas nog steeds diep raak. Wat Kader Abdolah betreft, ben ik milder, maar ik kan me er toch iets bij zijn kritiek voorstellen. Meneer Festina snapt al langer niet wat ik aan zijn boeken vind; daar zal ik vast door beïnvloed zijn.....

2 opmerkingen:

schrijverdezes zei

O, als ik toch eens zo kon formuleren als Komrij! Met de helft van zijn vermogen hiertoe zou ik al dik tevreden zijn. Ik vergeet al lezende te bedenken of ik het al dan niet met hem eens ben, zijn stijl alleen is me genoeg.
Kluun heb ik geprobeerd te lezen, maar ik moest afhaken. Van Abdolah hou ik wel, d.w.z. van zijn romans, want zijn columns ken ik niet.
Dat je van wat 'de mensen' zeggen meestal niet opknapt, ja dat vind ik ook.

Festina Lente zei

Ik vind GK ook altijd fenomenaal. Een heerlijke, scherpe pen. Misschien is het ook wel beter als je dingen van een afstand (Portugal) bekijkt....