dinsdag 13 oktober 2009

Het belang van schrijven met de hand


In Oud-Turnhout (België) leren de kinderen 'gewoon' lezen en schrijven op de computer en wel hun eigen mini-laptop. Fijn dat ze ook wel echt leren schrijven en niet alleen typen.

Mijn zoon, die niet in het bezit is van een mini-laptop, moest pas een tiental zinnen overschrijven uit zijn grammaticaboek Nederlands - nee, geen strafwerk - om daarna strepen tussen de zinsdelen te zetten. Na 2 zinnen was hij al moe. Mamma, ik heb echt kramp in mijn hand! Dat hoor ik nooit als hij uren gecomputerd heeft! Is computeren soms beter voor je handen?

Umberto Eco denkt van niet: met schrijven kun je onder andere je psychomotorisch vermogen verbeteren. En niet de computer of de mobiele telefoon is verantwoordelijk voor de teloorgang van het (schoon)schrijven, maar de balpen, zo betoogt hij in the Guardian.
 "De crisis begon met de opkomst van de balpen. Met de eerste balpennen was het moeilijk om netjes te schrijven, als je je vinger over de laatst neergepende woorden wreef, kreeg je onvermijdelijk vlekken op het papier. Men was ook minder geïnteresseerd om móói te schrijven met een balpen, een goede of niet, omdat die geen ziel, stijl of persoonlijkheid heeft. (...) Met de hand schrijven verplicht ons om een zin eerst in je geest samen te stellen vooraleer ze neer te pennen. Door het verzet van pen en papier moet je vertragen en nadenken. Veel schrijvers zouden, hoe gewoon ze ook zijn aan het schrijven met de computer, graag eens schrijven op kleitabletten, zodat ze in grotere rust kunnen nadenken".
Terug naar de kroontjespen dus! Ik zal mijn kinderen (en mezelf) alvast opgeven voor de kalligrafeerschool.

4 opmerkingen:

Annie Maessen zei

Een benieuwd of je ook kramp krijgt. Vroeger had ik in mijn middelsvinger ( ja) een deukje van het schrijven. Is inmiddels verdwenen. Nu hb ik platte vingertoppen :-)

Festina Lente zei

Hé, dat is grappig, ik had daar ook altijd een deukje (en nu ook platte vingertoppen :)

Unknown zei

Waarden en normen daar in huize Lente hoor!

Gelukkig is er ook nog plaats voor de DS en Hyves...anders zou je zoon nog beslagen ten ijs komen voor een heel ander tijdperk :-)

Maar zonder dollen: mooi dat gewoon schrijven nog een rol speelt. Zou iedereen toch moeten beheersen, al was het maar in de basis.

Festina Lente zei

Zeker! En het heeft ook absoluut z'n charme...