zondag 4 oktober 2009

Digitale reken- en taalscheurkalender

Mijn kinderen hebben een Donald Duckscheurkalender. Soms staan er stripjes op, en soms een raadsel. De oplossing volgt dan de volgende dag. Ze beleven er veel plezier aan, al is er soms ruzie over wie 'm het eerst mag lezen of scheuren.

Een VMBO-docent uit Delft heeft het idee van een scheurkalender voor kinderen opgepakt en gedigitaliseerd uit onvrede over de gebrekkige rekenvaardigheden en taalkennis van z'n leerlingen: hij heeft een digitale rekenscheurkalender en een taalscheurkalender ontwikkeld.

Erg leuk initiatief. De maker (zelf economieleraar) hoopt dat leraren ertoe gebracht kunnen worden hun leerlingen elke dag een opgave voor te schotelen. De dag erna volgt dan de oplossing. Je moet dan natuurlijk wel een digitaal schoolbord hebben. Of een beamer.

7 opmerkingen:

Annie Maessen zei

Leuke tip. Zal het mijn partner voorleggen. Die zit in het basisonderwijs. Fijne zondag.

Annie Maessen zei

Partner zal de site onthouden. Probleem in het B.O. is dat de nieuwe media nog niet zijn geïntegreerd in de huidige lesmethoden. Die lesmethoden zijn zo ingericht dat aan het eind van het jaar wordt voldaan aan de wettelijke vastgelegde leerstof. Biedt weinig ruimte voor inzet van deze voor kinderen leuke sites. Overigens voeg ik daar zelf aan toe dat degenen voor de klas, de leraren zelf, misschien door het voorgaande, ook nog niet zo erg bekend zijn met of open staan voor de nieuwe media.

Festina Lente zei

Ik denk dat dat van school tot school verschilt (en van leraar tot leraar). En vriend van mij, docent in het middelbaar onderwijs, zegt dat in zijn school in elke klas een beamer staat; hij maakt daar veel en dankbaar gebruik van.
En ik denk dat in het basisonderwijs al veel digitale schoolborden zijn. Zou er al een onderzoek zijn gedaan naar het percentage schoolklassen in het basisonderwijs dat voorzien is van een digitaal schoolbord? Niet dat dat voor mij heilig is, hoor. Dit soort opgaven kun je ook op het bord schrijven.
En je kunt er natuurlijk als vakdocent een maken voor je eigen vak.

Annie Maessen zei

Digiborden zijn in opkomst. Bij de school van mijn partner zijn ze in afwachting van. Weet niet of er verschil is tussen VO en BO.

Festina Lente zei

Hier staan wat getallen, maar die zijn wel enigszins verouderd...

ern@zone zei

Wat een ontzettend leuk idee!!

Festina Lente zei

Ja, hè? Ik vond het ook zeer verfrissend!