dinsdag 18 augustus 2009

De bibliotheek in Wijk aan Zee


Ik vind het altijd leuk om bibliotheken te bezoeken in andere plaatsten. Gewoon, uit nieuwsgierigheid. Dus de bibliotheek in Wijk aan Zee wilde ik ook wel eens bezoeken, toen we daar toch op vakantie waren. Nou, dat was gemakkelijker gezegd dan gedaan!

De eerste dag had ik meteen al een bordje zien staan met bibliotheek. Maar we waren op weg naar het strand en niet naar de bibliotheek. En het strand gaat nog steeds voor de bibliotheek, zeker als het mooi weer is. Een paar dagen later dacht ik 'ik ga toch eens kijken'. Maar ik wist niet meer precies waar ik het bordje gezien had. Navraag bij de visboer leverde de informatie op dat de bibliotheek in Wijk aan Zee sinds een jaar gesloten was. En dat dat onder groot protest gebeurd was. Er was nog wel iets van een servicepunt of zo, maar daar wist ze ook het fijne niet van. Waar ze in ieder geval ook van baalde, was dat de bakker en de slager inmiddels ook al verdwenen waren uit Wijk aan Zee. Die %$#$ gemeente!

Tja, wat doen je in zo'n geval? Dan ga je naar het plaatselijke VVV-kantoor. Daar konden ze me een kaartje met het telefoonnummer en openingstijden van het jeugdservicepunt bieden. Het jeugdservicepunt was ondergebracht bij een school/ naschoolseopvang en dagelijks geopend van 14.30 tot 16.30 uur. De uitleg van de VVV-mevrouw was voldoende om het lokaal - want meer was het niet - te vinden. Maar het servicepunt kon ik niet binnengaan; er zat een briefje op de deur dat er een zomersluiting was. Alleen op de laatste dinsdag voor het begin van het schooljaar was-ie open. En wel tot 18 uur.

Nou, dat viel nog net binnen mijn vakantie.

Dus dinsdags op pad naar de bibliotheek. Het was toch niet zulk mooi weer en we waren al de hele dag buiten geweest in verband met een fietstocht. Stilletjes hoopte ik dat ze internet hadden, want dat begon ik zo langzamerhand te missen. Oké, meneer Festina had z'n Blackberry mee en meneer Brownie z'n notebook met dongle, maar internet wil je eigenlijk voor jezelf hebben: digitale onafhankelijkheid is een groot goed.

En ja, hoor: daar stonden ze: twee glanzende computers, te wachten op een gebruiker. Er waren twee bibliotheekmedewerkers en ik was de enige klant. Wil je het nog luxer hebben?

Nadat ik m'n internetbehoefte had bevredigd, raakte ik in gesprek met een van de twee medewerksters (de andere was al naar huis). Ik vertelde het verhaal van mijn zoektocht. Ze was verbaasd dat het VVV-kantoor de informatie over de bibliotheek kende en kaartjes met telefoonnummer en openingstijden had. Want vroeger hadden ze veel contact met de VVV, maar nu niet meer. En ja, het protest was hevig geweest; er was zelfs een of andere landelijke prijs gewonnen met het protest.

Ik zei dat het misschien ook aardig was om wat kaartjes mee te geven voor het nivonhuis waar wij bivakkeerden, want ook daar was de bibliotheek niet bekend. En ik nam aan dat er vast meer mensen waren die wel eens wilden internetten, want dat was niet mogelijk in het nivonhuis, behalve voor de huiswacht. Nou, ik kreeg een hele stapel kaartjes mee, want voorheen kwamen er inderdaad behoorlijk wat klanten van diverse recreatieplekken, waaronder het nivonhuis en de nivoncamping.

Toen ik gewapend met de kaartjes bij de huiswacht aankwam, zei ze me dat dit bij het nivon allemaal niet bekend was en er toevallig de vorige avond een vergadering was geweest, waarin een flinke discussie was ontstaan over het wel of niet plaatsen van een computer met internetverbinding voor de gasten. Er waren hardliners die flink tegen waren: dan zouden er alleen maar jeugd op gaan zitten gamen en anderen die er niet zo'n probleem in zagen, integendeel. Want ook bij het nivonhuis in Lage Vuursche zijn bijvoorbeeld al langere tijd computers met internetverbinding en daar heeft het eigenlijk nooit tot problemen geleid.

De voorstanders hadden gewonnen: er komt een computer met internetverbinding voor de gasten. In de toekomst zullen ze dus gewoon op internet kunnen checken of ze de staatsloterij hebben gewonnen. Tot die tijd kunnen ze even naar de plaatselijke bibliotheek gaan. Van half 3 tot half 5.

4 opmerkingen:

Festina Lente zei

Huh?

Festina Lente zei

Anyway thank you!

Reintje Senders zei

Vorig jaar tijdens de vakantie in Denemarken zagen we in nagenoeg elke plaats een openbare bibliotheek en daar konden we gratis internetten. De medewerkers daar waren zo aardig om alles even uit leggen hoe je je kon aanmelden, want alles stond natuurlijk in het Deens. Grote luxe, die ik zelf in de Openbare Bibliotheek in Tilburg niet gewend was. Daar is nu alles veranderd, dus ik hoop dat het daar nu ook zo is.

Festina Lente zei

Als ze slim zijn, hebben ze dat idd veranderd! De openbare bibliotheek als internetcafé!