woensdag 15 juli 2009

In memoriam: Simon

Ik hoorde dat er gisterenavond een documantaire uitgezonden zou worden over Simon Vinkenoog op Nederland 2 en dacht: die zoek ik even op bij uitzendig gemist. Maar waarschijnlijk ben ik niet zo'n goede zoeker, want ik vond 'm niet.

Maar wat ik wèl vond, is waarschijnlijk een even grote schat: een uitzending uit 1968 (inderdaad, mijn geboortejaar) (hmm, moeilijk te pakken en plakken; bekijk het eerste programma bij 'bekijk' helemaal rechts) van literaire ontmoetingen. Simon Vinkenoog wordt daar geïnterviewd en spreekt openhartig over zijn bekering tot god, zijn LSD-gebruik, zijn liefde, zijn jeugd, de oorlog, de scheiding van zijn ouders, zijn jaren in Parijs, zijn liefde voor de Amerikaanse cultuur, de dood.

Een prachtig tijdsbeeld, waarin ook interviews met zijn moeder, Hugo Claus en Cees Buddingh' verwerkt zijn.

Leuk, dat zoeken naar iets en andere dingen vinden. Simon zou het geweldig hebben gevonden!

Bij de publieke omroep is Simon Vinkenoog trouwens niet meteen herdacht op zondag. Dominee Gremdaat laat zich daar terecht zeer kritisch over uit.

Geen opmerkingen: