zaterdag 27 juni 2009

De speeltjeskeuze




Het is weer blogkermis! Deze keer is het thema: kiezen tussen web 2.0 applicaties. Want er komt wat op de (gratis) markt op dat gebied! En voor je het ene onder de knie hebt, komt de volgende handige tool er al weer aan. Welke keuze is nou verstandig? Het is moeilijk, omdat je niet kunt voorspellen welke hype een blijvertje zal blijken te zijn en welke niet. Want wat als je je bedrijfsprocessen hebt aangepast op iets wat niemand meer gebruikt? Het lijkt me in ieder geval goed van alle toepassingen kennis te nemen en alle ogen en oren goed open te houden. Bovendien zul je ongelooflijk flexibel moeten zijn en meer lef dan ooit tevoren moeten tonen. Ontstoffen zeg maar gerust. Niet eeuwen vergaderen over een verandering. Doen! Zeker in tijden van krimpende middelen.

De moeilijkheid zit 'm onder andere daarin, dat snap ik, dat je geen rechtstreekse SLA's kunt afsluiten met de aanbieders van de diensten. Als er bijvoorbeeld iets verandert, wat jou niet zo goed uitkomt als bedrijf, sta je minder sterk in het eisen van het terugdraaien van de veranderingen. Ik merk dat als particulier ook; ineens zijn de volgers van mijn blog aangesloten bij Google Friends. Ik kan daar niets aan veranderen. Aan de andere kant kun je wel dingen aangeven, waar serieus naar gekeken wordt en soms wordt je advies nog opgevolgd ook!

In ons geval - het geval van de universiteitsbibliotheken - moeten we zorgen dat we op z'n minst in de pas blijven lopen bij de wetenschappers. En aangezien dit een groep is waar veel kennis aanwezig is, moeten we zorgen dat ze niet alleen consumeren, maar ook participeren (in dit geval betekent dat ook profiteren). En mochten ze iets willen, maar niet weten hoe dat moet, moeten wij ze daarbij kunnen ondersteunen. Dat zou tenminste mooi zijn.

Bij de UB Amsterdam heeft men web 2.0 (rss) ingezet voor het aanbieden van aanwinstenlijsten (bij andere UB's doet men dit via blogs en Flickr).

Ik kan zo gauw geen voorbeeld noemen van wat onze UB aan web 2.0 toepassingen inzet voor haar klanten, maar als iemand wil, kan-ie aanvullen! Er is in ieder geval wel een werkgroep opgezet om de mogelijkheden te inventariseren.

De Nijmeegse wetenschappers zetten intussen op allerlei gebieden wèl web 2.0 in, bijvoorbeeld een oratie 2.0, een onderzoek (ontsluiting van een Middeleeuws boek) op opzetten van een interdisciplinair onderzoek met behulp van een wiki, blogs en ga zo maar door.

Gelukkig hoef ik die keuzes niet te maken; ik ben maar medewerker bestuurlijke informatievoorziening, dus vèr op de achtergrond! Maar ik kan me natuurlijk ontwikkelen tot medewerker bestuurlijke informatievoorziening 2.0. Ik zal er de komende tijd nog eens over nadenken welke middelen ik daar nou voor in kan zetten!


Geen opmerkingen: