dinsdag 9 juni 2009

Canvas

Canvas is zo'n prettige geschenk uit België. Ik heb er vaak mooie dingen op gezien.
Zondagavond bijvoorbeeld was er een heel bijzonder videodagboek van Dirk Tieleman (68) en Fabio Wuytack (28), die eerder dit jaar undercover door Iran trokken naar aanleiding van 30 jaar Islamitische Revolutie en de komende Iraanse presidentsverkiezingen (op 12 juni). Het was echt een prachtige documentaire die doordringt in de ziel van de Iraniërs.

Niet de geijkte beelden van het vrijdagsgebed en bebaarde mannen en gesluierde vrouwen die 'dood aan Amerika' roepen, maar vooral het leven van de gewone Iraniërs en hun liefde voor poëzie en kunst, hun prachtige archeologische sites, hun jonge bevolking, hun gastvrijheid en prachtige natuur. Alleen kreeg ik niet het idee dat ze heel gevarieerd gegeten hebben. En het eten in Iran is juist zo lekker (alles vers, twee keer per dag warm eten)! Grappig is dat er ook een Nederlander aan het woord komt die zijn leven in Nederland heeft opgegeven en in Iran op een mooie plek met een guesthouse aan het bouwen is.

Eigenlijk was het een serietje van 6 delen, maar zondag is-ie in compilatie in z'n geheel uitgezonden.

We hadden de televisie echter net iets te laat aangezet en wilden het programma graag nog een keer zien. Zou België ook zo iets hebben als uitzending gemist, dacht ik. Even op de site van Canvas gekeken en ik kon het programma keurig terugvinden. Stijlvolle en praktische site.

Kijk, zo kom je nog eens ergens achter!
En als je wilt weten hoe het werkelijk in Iran is, moet je die 6 videofragmenten zeker eens gaan bekijken!

5 opmerkingen:

katharina zei

Prachtig Festina!
De torens van stilte............ nu crossterrein. Wat een schoonheid aan cultuur en geschiedenis. Daar steken wij Hollanders toch wel bleekjes bij af.
Dank je en wat een wonder dat het zo terug te vinden is.

Unknown zei

Ik had werkelijk geen idee van de site van Canvas. De docu bewaar ik nog even maar net als Katharina zeg ook ik: bedankt!

Festina Lente zei

@ Katharina: ik was ook zeer onder de indruk; ik krijg weer zin om te gaan en een ander (zuidelijk) deel te bezoeken. Misschien kunnen we een guesthouse beginnen :)

@ Edwin: ach, de televisie brengt zoveel moois!

Lewi zei

Ik heb het eerste deeltje even gekeken, mooie docu. Bijzonder land!

Festina Lente zei

Vind ik ook! Jammer dat het altijd zo eenzijdig in beeld wordt gebracht!