zaterdag 28 maart 2009

Infantilisering


Onlangs zag ik dat mijn man een doosje paaseieren gekocht had bij de Albert Heijn. Op de verpakking stonden tips hoe je de paaseieren het best kon verstoppen, aan de ene kant een lijstje met verstopplekken voor binnen (op een lage kast, tussen de CD's) en aan de andere kant een lijstje met verstopplekken voor buiten (in de struiken). Ongelooflijk betuttelend vond ik dat.

Maar in Belgiƫ maakt men het nog bonter. Er is een reclamebureau ingehuurd dat er voor moest zorgen dat de Belgische 50-plusser meer aan het bewegen zou slaan. Omdat sporten waarschijnlijk te veel zou afschrikken, heeft men het woord sportelen bedacht. Sportelen! Alsof dat meer mensen aan het sporten zou krijgen! Als ik afwassen nu eens afwasselen zou noemen, zouden mijn kinderen zich dan vrijwillig aanmelden om te helpen met de afwas? Of als we werken nu eens werkelen zouden noemen, zouden mensen op maandagochtend als de wekker gaat dan meteen een glimlach op hun lippen krijgen bij de gedachte aan de activiteit die ze zullen gaan verrichten?

Misschien. Ik waag het echter te betwijfelen.



10 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Zou betuttelen vroeger betutten geweest zijn?
Ja, die AH weet wat goed voor ons is. Er zijn meer voorbeelden, alleen kan ik er nu niet opkomen.

Festina Lente zei

Ja, grote kans dat betuttelen eerst betutten is geweest. Goed voor het Albert Heijnelen.

Unknown zei

Kietelen? Hinkelen (hebt u ook zo'n hekel aan hinken?)? Sukkelen (als vroeger in "fokken en sukken")? En dat afschuwelijke duiken, goddank duikel ik. Kukeleku! Wat een friemelen!

Festina Lente zei

En googlen! Door welk reclamebureau is dat nou weer bedacht ;-)

Unknown zei

Je zou het inderdaad gaan betwijfen. Merkwaardige benadering hoor...

Festina Lente zei

Misschien zijn onze zuiderburen gevoeliger voor dit soort koosnaampjes?

katharina zei

O< Festian, wat heeft U weer een heerlijk oog voor het kleine ergernissenleed.
Ik dacht direct aan piepelen en keutelen.
Ik ben zeer allergisch voor betutteling en meen het toch vaker aan te treffen in ons land dan bij de zuiderburen. Behalve dan het sportelen maar dat hoort eerder bij een bourgondische leefstijl en cultuur dan dat het betuttelend is bedoeld, denk ik.
Vergelijk het weerbericht maar eens van ons met dat van de Belgen.
Daar meent men dat er af en toe een bui valt, de temperatuur rond de 18 graden is en een wind van zee.
Erwin Krol daarentegen meent dat het wel goed weer is voor een fietstocht in de middag, er in ieder geval naar buiten moet worden gegaan en dat je een plu mee moet nemen voor het geval dat er een bui valt etcetera.
Ooit opgemerkt deze toch extreme vorm van betutteling???
Zo, nu ga ik slapelen en morgen weer gezond oppelen.

Festina Lente zei

Juist, goeiemoggelen.

Unknown zei

Wat een reacties? Veel peuters en kleuters krijgen nog steeds
kabouterkooltjes voorgezet ipv spruiten.

waarschijnlijk zullen veel mensen, niet u, hiermee geholpen zijn met genoemde instructies/tips. Pasen en de daaraan gekoppelde rituelen zijn voor velen een mysterie / onbekend.
"bouw eens Palmpaasstok vlgns de gebruiken". Gezien de ervaring zou enige instructie welkom zijn.

Festina Lente zei

Zeker, voor kinderen, maar 50-plussers? Die trappen daar toch niet in?
Maar het is waar dat de kennis van de religieuze betekenis van de rituelen snel aan het achteruitgaan is...
Vele mensen denken idd dat met Pasen de geboorte van Jezus gevierd wordt.