donderdag 8 januari 2009

Terugblikken en vooruitkijken

Januari is typisch een maand van terugkijken en vooruitblikken. De naam voor de maand is dan ook niet voor niets afgeleid van Ianus, de door de Romeinen vereerde god van het begin en het einde. Aan mijn leerlingen vertelde ik er vroeger ook nog altijd bij dat Ianus ook de god van de deur was. Belangrijk om te vereren, want die houdt het vertrouwde binnen en het kwaad (de gang) buiten. Vol begrip keken ze mij aan.

Begin en einde dus. Op het werk doe ik momenteel bijvoorbeeld bijna niets anders dan cijfermatig terugkijken (ik krijg er nu al een beetje pijn van in mijn nek), met name ook met het oog op de vooruitblik, maar ook in de taalkunde kijkt men naast achteruit ook al vooruit. Dagblad Trouw heeft z'n lezers uitgenodigd alvast mee te denken over het woord van 2009. Suggesties waren er al te over: paffelen (als variant op dat oerlelijke swaffelen, maar dan de sigaretvariant) en obamamoe, om er maar een paar te noemen.

En bij BBC-news heeft men de zogenaamde 'bushisms' (taalkundige blunders van president Bush) maar eens thematisch geordend op een rij gezet. Over informatie-/ en nieuwsvoorziening schijnt Bush bijvoorbeeld gezegd te hebben:
"Information is moving. You know, nightly news is one way, of course, but it's also moving through the blogosphere and through the Internets."en over onderwijs: "Rarely is the question asked: Is our children learning?"en over zichzelf, maar wie twijfelt daar nu nog aan: "They misunderestimated me." Ik kijk vooruit naar Obama! Niks Obamamoe. Bushmoe. Klinkt lekker Afrikaans, dat laatste. Net als 's mans taalgebruik.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/7809160.stm

PS vooruit a.u.b. niet te verwarren met voorruit, maar dat gebeurt geloof ik alleen als het mistig is....

Geen opmerkingen: