woensdag 14 januari 2009

Ramsey Nasr

Katharina stelde me via de mail (o ja, dat is ook nog een communicatiemiddel) voor het stemformulier voor de verkiezing van de dichter des vaderlands op mijn blog te plaatsen. En dan Ramsey Nasr aan te bevelen.
Dat lijkt me een uitermate sympathiek verzoek, dus daar voldoe ik graag aan.

Eerst even wat uitleg geplukt van de site, zodat je weet waar je voor stemt:

"De verkiezing van de Dichter des Vaderlands wordt eens in de vier jaar georganiseerd door stichting Poetry International, NPS, NRC Handelsblad, de Koninklijke Bibliotheek, en de stichting Poëzieclub.
Op vrijdag 2 januari verschijnt er een bijlage in NRC Handelsblad waarin de vijf kandidaten voor de Dichter des Vaderlands aan u worden voorgesteld. Vanaf die dag kan iedereen op deze website een stem uitbrengen. Stemmen kan tot en met 27 januari 2009.
Op 28 januari 2009 wordt in een live televisieprogramma van de NPS, Dichter des Vaderlands, de nieuwe Dichter des Vaderlands bekend gemaakt."

Nu over Ramsey Nasr dan:
Ramsey Nasr schrijft zeer gevoelige gedichten. Over de liefde bijvoorbeeld:

HAAR KUSSEN WAREN LANG
En zonder blozen
Trok zij het lichaam uit
De lippen open
Waar zij zich langzaam gaf
Half heet half roze.

Zo lag zij als de vrucht
Waarop ze wachtte
Haar borsten volgebloed
Twee benen bracht ze
Vaneen en langzaamaan
Het allerzachtste.

Maar Nasrs Palestijnse afkomst - zijn vader is Palestijn - is ook een thema in zijn gedichten. De uitzichtloosheid van het conflict tussen Israël en Palestina en de spiraal van geweld is bijvoorbeeld verbeeld in de regel een volk dat zebrapaden aanlegt over wonden:

WIE WEET MIJ EINDELIJK, WELKE DODENTOLK,
Te doen bedaren in gezworen haat.
Ik volg de vaderen om vroeg en laat
Mijn land te zien. Ik leef tegen een volkDat zebrapaden aanlegt over
wonden,
Dat boven onze botten steen op steen
Bewoont, dat leven wil voor zich alleen.Leeft dan in angst.
Ons bloed wordt niet geronnen.
Op hoeveel scherven vlees weerkeert het recht.
En opgeblazen domme wraak en galIs wat er rest, als hersenen gaan
denken.
'Men mag een mens een leven niet ontschenken.
Ik hoop dat ik geen bommen maken zal.'

Tussen twee haakjes: je kunt ook nog kiezen voor
- Tsead Bruinja
- Joke van Leeuwen
- Erik Menkveld
- Hagar Peeters

Maar iedereen kiest natuurlijk gewoon voor Ramsey.

2 opmerkingen:

katharina zei

"trok zij het lichaam uit"
Prachtig gezegd. Wat een mooi gedicht Festina!
Waar vind U deze teksten?
En nu maar hopen op meer, indien Ramsey wordt gekozen.
Ik ben een etmaal offline geweest. Men zegt dat internet het venster op de wereld is en je het gevoel geeft contact met de buitenwereld te hebben. Zo heerlijk voor bijvoorbeeld bejaarden. Maar is het werkelijk waar? Heb ik nu contact met de wereld? Ik druk op een toetsenbord en geef mijn gedachten een bepaalde richting zodat er zinnen komen die U dan weer kunt zien. Hoezo contact met de wereld? Eenzaadgedrag spelend op de toetsen. Daarbij heb ik ook nog eens geen muis!
Er is onlangs een onderzoek gedaan met de hypothese dat er minder fysieke contacten zijn nu iedereen drukdoende is om op toetsen te drukken, thuis, in de trein, op straat, op de fiets, op de zolderkamer, laatst zag ik nog een paardrijdster druk in de weer met haar mobiel. Uit het onderzoek bleek echter dat er juist meer fysieke contacten zijn! Dus dat een en ander bevordert dat men elkaar opzoekt. Nu U weer.
Dag Festina, geniet van de dag, Katharina

Festina Lente zei

Dag Katharina,

Je blijft het wel stug volhouden, he, met dat ge-u.
De teksten heb ik al zappend gevonden; deze was van de site van de Koninklijke Bibliotheek.
Ja, en nu over dat contact. Wij hebben nu ook meer contact dan voorheen. Ik denk dat er in ieder geval een verschuiving plaatsvindt tussen het soort contact dat je met mensen hebt en met wie je contact hebt. Die internetverslaafde die een maand offline is gegaan, zal nu weer meer contact hebben met zijn internetcontacten dan met zijn vrouw en kinderen. En waarschijnlijk minder praten en lichamelijk contact hebben. Is dat erg? Zolang iedereen daar vrede mee heeft niet natuurlijk. Maar hebben wij bij de yoga niet geleerd hoe belangrijk lichamelijk contact is? Is dat ook onderzocht door het onderzoeksteam? Heb je het onderzoek nog ergens? Kun je een gastblogje schrijven!
Mijn collega (LS, alias Septimus) wilde trouwens weten wat eenzaadgedrag is. Een typfout of een bestaand woord.