vrijdag 16 januari 2009

Pont du Gard aan de Waal

Oudèn menei (niets blijft). Zo eindigde gisteren mijn bericht, maar nu moet ik er al weer op terugkomen. Dankzij minister Plasterk blijft ons ondergrondse erfgoed namelijk voor een belangrijk gedeelte behouden voor het nageslacht.

Ook Nijmegen viel in de prijzen met het Romeinse aquaduct dat tussen Berg en Dal en Groesbeek via het huidige Nijmegen-Oost gelopen moet hebben. Dat las ik tenminste in de Gelderlander. Het was mij nooit opgevallen dat de opgehoogde Broerdijk eigenlijk een stukje Romeins aquaduct was. Het aquaduct is ook niet meer zichtbaar, behalve in hoogteverschillen van het landschap. Dat is door een amateurarcheoloog uitgedokterd. De houten goten waardoor het water moet hebben gestroomd zijn nooit teruggevonden. Toch wil men dit in Groesbeek commercieel uitbuiten. Ha, die Romeinen zouden eens moeten weten!

Quintus zou ons prima kunnen vertellen hoe het er destijds uitzag, maar ja, die zegt nooit wat. Of zou hij al aan het werk zijn in Groesbeek?

4 opmerkingen:

Unknown zei

In de Historische Atlas van Nijmegen van Billy Guntermann staat een mooi hoofdstukje over dat aquaduct, met een duidelijke reconstructietekening van het vermoedelijke verloop.

Festina Lente zei

En, woon jij op dat aquaduct?

Unknown zei

Jammer genoeg nét niet. Maar aan de Broerdijk (onderdeel van het traject) heb ik wel hartstochtelijke herinneringen!

Festina Lente zei

Dat klinkt spannend. Vertel